بلاک چین سیستمی است که به صورت غیرمتمرکز اداره و نیز رمزنگاری می‌شود. داده ها بر روی بلاکچین بصورت دائمی و غیرقابل‌تغییر ثبت می‌شوند.

بلاکچین به مانند بستری است تراکنش ها بر روی آن انجام می‌شود. بلاکچین به معنی زنجیره ای از بلوک هاست که در هر بلوک اطلاعات چند تراکنش ذخیره می‌شود، سپس بلوک پر شده و بلوک بعدی با تراکنش های بعدی انجام شده در شبکه پر می‌شود. در هر بلوک اطلاعاتی از بلاک قبلی نیز وجود دارند که به حفظ پیوستگی زنجیره بلاک ها کمک می‌کنند. غیر متمرکز بودن و رمزنگاری بلوک ها باعث امنیت بلاکچین و اعتماد همگان به آن می‌شود. تراکنش ها بر روی بلاکچین قابل مشاهده هستند پس امکان تقلب تا حد زیادی از بین می‌رود. هر کدام از بلاک های ایجاد شده هش دارند و این هش بر اساس یک تابع ریاضی ایجاد می‌شود. این ویژگی به امنیت بلاکچین کمک بسیاری می‌کند.

بلاکچین ها به طور کلی با توجه به کاربرد 2 نوع دارند:

بلاکچین های عمومی: بلاکچین های عمومی یک دفتر کل دارند که تراکنش های انجام شده بر روی بلاکچین با طرفینی ناشناس ثبت می‌شود و برای همگان قابل مشاهده است. برای مثال بلاکچین بیت کوین و لایت کوین دو بلاکچین عمومی هستند و شما می‌توانید تراکنش ها را در هر لحظه چک کنید.

بلاکچین های خصوصی: بلاکچین های خصوصی سیستم بسته‌ای دارند و دسترسی به آنها محدود شده است. این بلاکچین ها عموماً توسط سازمان ها و ارگان های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و انواع ویژگی های مربوط به یک بلاکچین توسط افراد مشخصی که دسترسی دارند تعیین می‌شود. این بلاکچین ها برای رأی دادن، ایجاد هویت دیجیتالی و اثبات مالکیت یک دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هش کردن بلاک ها چگونه انجام می‌شود؟

هش کردن عملیاتی است که در آن یک تابع ریاضی با نام “تابع هش” داده های ورودی را دریافت می‌کند و در انتها داده ها را به صورت رمزنگاری شده ارائه می‌دهد. به خروجی این عملیات “هش” (Hash) گفته می‌شود و به این عمل هشینگ (Hashing) گفته می‌شود. برای مثال در بلاکچین بیت کوین از تابع هش SHA-256 برای هش کردن بلاک ها استفاده می‌شود. تابع های هش کننده به گونه ای طراحی شده اند که خروجی شان همواره تعداد کاراکتر ثابتی داشته باشد. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید: بلاکچین چیست؟در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که با ایجاد تغییری کوچک در ورودی، خروجی به طور کامل تغییر می‌کند و از طرفی افزایش یا کاهش طول جمله ورودی نیز تأثیری بر خروجی تابع هش ندارد.

چه خطراتی بلاکچین ها را تهدید می‌کند؟

بلاکچین هایی که از الگوریتم اثبات کار برای اجرا استفاده می‌کنند در معرض خطر حمله 51 درصدی هستند. برای مطالعه بیشتر در این مورد به این مطلب مراجعه کنید.

بلاکچین ها کاربرد های بسیاری دارند، جالب است بدانید اولین بلاکچین در قرن 20 میلادی ایجاد شده است و قدیمی ترین بلاکچین متعلق به بیت کوین نیست. بلاکچین به ما کمک می‌کند اطلاعات را به صورت دائمی و بدون تغییر ثبت کنیم. بدون شک در آینده شاهد استفاده های بسیار گسترده تری از این تکنولوژی نوظهور خواهیم بود.

اگر پرسشی در مورد بلاکچین های مختلف و نحوه کار آنها در ذهن دارید و یا مشکلی دارید که بلاکچین ها مربوط می‌شود می‌توانید با ورود به صفحه تماس با ما آن را برای ادمین های ما که به صورت 24 ساعته فعال هستند مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *