در میانه سال 2021 در دنیای ارزهای دیجیتال و مخصوصا مباحث مربوط به استخراج آن، در دنیا سر و صدای زیاده به پا شد که مربوط به پروژه های مختلف ارز دیجیتالی بود که یکی از جالب ترین و جدیدترین این پروژه ها ارز چیا است.  رمز ارز چیا یا همان Chia Network که با نماد XCH نیز نمایش داده می‌شود یکی از پر سر و صداترین این ارزها است که در چند وقت گذشته هیاهویی زیادی نیز به پا کرده است و سبک جدیدی از استخراج در آن جریان دارد. این پروژه در ابتدا توسط مؤسس اصلی شبکه بزرگ بیت تورنت به نام برام کوهن (Bram Cohen) ساخته شد. از جمله دلایل محبوبیت اخیر این ارز تفاوت ذاتی آن با بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر است.

تفاوت های  رمز ارز چیا با سایر رمز ارز ها

یکی از نکات اصلی و دلایل محبوبیت Chia Network نحوه استخراج آن‌ها می‌باشد. اگر نگاهی به بیت کوین و حتی فاز فعلی اتریوم داشته باشید و نحوه استخراج آن‌ها را بررسی کنید متوجه مشکلات بزرگی در پروتکل اجماع این ارزها می‌شوید. مشکلاتی که امروزه بسیاری از خالقان رمز ارزهای جدید با تمرکز بر روی آن قصد دارند پله‌های موفقیت را سریع‌تر از هر رمز ارز دیگری طی کنند.

Chia Network

بیت کوین به‌عنوان شبکه نسل اول بلاک چین برای استخراج به دستگاه ها و پردازنده‌های قدرتمندی نیاز دارند. کارت‌های گرافیک و دستگاه‌های ASIC که از آن‌ها برای استخراج رمز ارزها استفاده می‌شود برق زیادی مصرف می کنند و استخراج این رمز ارزها مشکلات بسیار زیادی را برای محیط زیست به همراه دارد و حافظ محیط زیست نیستند. اما وجود این مشکلات دقیقاً همان چیزی هستند که امروزه بسیاری از رمز ارزهای نسل سوم شبکه بلاک چین بر روی آن ها تمرکز دارند. رمز ارزهای جدیدی مثل chia چیا در تلاشند که نه تنها ارزش خود را افزایش دهند، بلکه فرآیند استخراج را بسیار بهینه‌تر کنند.

رمز ارز چیا Chia Network
            استخراج ارز دیجیتال چیا Chia Network

برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتالی که امروزه بسیار محبوب هستند چیا برای استخراج به کارت‌های گرافیک نیاز ندارد.  رمز ارز چیا با سیستم خاص و منحصربه‌فرد خود هارد دیسک‌ها  را هدف اصلی سخت‌افزاری برای استخراج خود در نظر گرفته است. با نگاهی به مصرف برق کارت‌های گرافیک و هارد دیسک‌ها حتما متوجه این موضوع خواهید شد که برای استخراج Chia Network به انرژی بالایی نیاز نیست و از این نظر میتواند یک ارز سبز محسوب شود.

روش استخراج رمز ارز Chia

برای استخراج رمز ارز چیا و ارتباط با شبکه chia network به هارد دیسک‌ها نیاز است؛ هارددیسک های خوب و با حجم بالا. در واقع اصلی‌ترین نیاز شبکه چیا نیاز به حافظه خالی و پایداری این حافظه ها است که به‌مرور زمان پاداش‌هایی را در قالب ارز چیا به استخراج کنندگان خود تعلق می گیرد. در این زمینه و برای افزایش سرعت استخراج، نوع هارد دیسک های استفاده شده نیز اهمیت به سزایی دارند، به عنوان نمونه هارد دیسک‌های SSD از سرعت بسیار بالایی برخوردار هستند و از هاردهای HDD بازار سریعتر هستند و هاردهای NVME-M2 نیز از سریعترین درایوهای ذخیره سازی بازار و مناسب ترین آن برای استخراج چیا محسوب میشوند البته از جمله معایب آن ها می توان به قیمت بالای آن ها اشاره کرد. برای شروع کار ما به یک کامپیوتر معمولی ولی با یک هارد دیسک با ظرفیت بالا نیاز داریم.

پس از اتصال کامپیوتر خود به شبکه بلاک چین chia و شروع به استخراج چیا، هارد دیسک شما به‌صورت مستقیم به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ بخش‌هایی که تمامی آن‌ها را می‌توان به بخش‌بندی در  زمین‌های کشاورزی تشبیه کرد و به پلات ها مربوط می شوند. در هر یک از این بخش ها چندین دانه بذر یا همان چیا کاشته می‌شود که در طول  زمان و پس از انجام پردازش‌های مختلف این دانه‌های دیجیتالی رشد کرده و سپس شبکه به‌صورت اتوماتیک آن‌ها را برداشت می‌کند. پاداش ارائه شده در ازای استخراج شما در ارز چیا ممکن است همیشه ثابت نباشد و شبکه Chia Network ممکن است گاهی جوایز بیشتری را برای کاربران و استخراج کنندگانش در نظر بگیرد.

در دنیای استخراج ارز چیا شباهت کار به گونه‌ای است که بسیاری از کاربران آن را کشاورزی دیجیتال می‌دانند و از این کار به‌عنوان لفظ استخراج یاد نمی‌کنند. پس به خاطر داشته باشید برای شروع قدرتمند به استخراج و کسب درآمد از ارز چیا نیازمند به حداقل یک رایانه قوی با حجم بالای از هارد دیسک‌ها نیاز دارید. چنانچه تعداد بیشتری کامپیوتر و یا هارد دیسک در اختیار داشته باشید به مراتب درآمد بیشتری نیز نسیب شما خواهد شد.

بحران کمبود هارد دیسک و ارتباط آن با ارز چیا و Chia Network

در ابتدا، پیدایش رمز ارز چیا باعث شد که گیمرها که در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت های نشات گرفته از دنیای ارزهای دیجیتال، در تنگنا بودند، نفس راحتی بکشند و امیدوار باشند که قیمت کارت‌ گرافیک ها کاهش یابد و در بازار به وفور یافت شوند؛ اما ظهور ارز Chia و استخراج آن و استفاده زیاد آن از هارد دیسک ها باعث شد که سریعا نیاز به هارد دیسک نیز در بازار افزایش یابد و موجودی آن در بسیاری از شهرهای ایران مثل مشهد و تهران کم شود و در بسیاری از کشورها نیز افراد مختلف به سمت خرید انواع هارد دیسک‌ها بروند و در نتیجه آن قیمت انواع هارد درایوها در این برهه از سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یابد. بیشترین سهم خرید هارد دیسک‌های بازار در مقیاس جهانی مربوط به کشور چین است که حتی گفته می‌شود بسیاری از شرکت‌های چینی هارد های مختلف  را پیش‌خرید کرده‌اند و برای هر هارد نیز قیمت های بسیار بالایی پرداخت کرده اند.

ظهور و پرطرفدار شدن ناگهانی و حتی مشکوک این ارز در سال ۲۰۲۱ یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی هارد دیسک‌ها در این سال به شمار می رود که با ظهور کرونا و کاهش نسبی تولید قطعات سخت افزاری در برخی کشورهای جهان رخ داد. حال باید دید آیا این ارز و ایده مربوط به آن می تواند تداوم یابد و با بسیاری از رمز ارزهای برتر بازار رقابت کند و یا یک تب زودگذر خواهد بود. همچنین باید دید آیا ساخته شدن استخرهای استخراج چیا آیا میتواند به رشد و توسعه این رمز ارز کمک کند و به کسب درآمد بیشتر ماینرهای این ارز منجر شود یا خیر.