کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به معنای ارز های رمزنگاری شده است. در طراحی این ارز ها از فناوری رمزنگاری استفاده شده است و این ارز ها اغلب به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند. عموماً رمزارز ها با ارز های دیجیتال اشتباه گرفته می‌شوند درحالی که رمزارز ها زیر مجموعه ای از ارز های دیجیتال هستند.

نخستین رمزارز ایجاد شده بیت کوین است که فرد یا گروهی ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو آن را در سال 2009 بر روی بلاکچین اختصاصی‌اش ایجاد کرد. بیت کوین و اغلب رمزارز ها توسط سیستم بلاکچین اداره می‌شوند. پس از بیت کوین رمزارز های دیگر بسیاری ایجاد شدند که به آن ها آلت کوین (Altcoin) می‌گویند.

فناوری رمزنگاری در این ارز های برای تولید آن ها و همچنین برای تأیید تراکنش های آن ها به کار گرفته شده است. غیرمتمرکز بودن رمز ارز ها باعث می‌شود افراد در تراکنش های مالی نیاز به تأیید شخص سوم (بانک ها و دولت ها) نداشته باشند و بتوانند در هر زمان و مکانی بدون واسطه پول را در سراسر دنیا انتقال دهند.

رمزارز ها امنیت بسیار بالایی نسبت به دیگر ارز های رایج دارند و بدلیل غیرمتمرکز بودن امکان دست بردن در تراکنش های آن ها و ایجاد اختلال در شبکه بسیار سخت و در مواردی غیرممکن است. ویژگی دیگر رمز ارز ها ناشناس یا نیمه ناشناس بودن تراکنش های آن هاست که باعث فراهم شدن امنیت برای صاحبان آن ها می‌شوند. رمز ارز ها انحصاری نیستند و هر فردی می‌تواند آن ها را در اختیار داشته باشد و به راحتی برای انتقال و یا ذخیره ارزش از آنها استفاده کند.

تعدادی از رمز ارز های برتر در حال حاضر شامل:

بیت کوین

بیت کوین اولین رمز ارز ایجاد شده است که در سال 2009 بر روی بلاکچین اختصاصی اش ایجاد شد و از آن زمان تا به حال جایگاه نخست خود در بین رمزارز ها را حفظ کرده است. این ارز همیشه سلطه خود بر بازار رمزارز ها حفظ کرده است و تریدر ها و سرمایه گذاران مختلف توجه بسیاری به آن دارند. از بیت کوین به عنوان پادشاه دنیای رمزارز ها یاد می‌کنند.

اتریوم

ایده اتریوم در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین برنامه نویس روسی کانادایی ارائه شد. اتریوم با هدف داشتن امکاناتی بیشتر و توسعه دادن دنیای رمزارز ها در سال 2015 پا به عرصه گذاشت. اتریوم شبکه بلاکچینی است که رمزارز اتر را به عنوان توکن بومی آن می‌شناسند. از اتریوم به عنوان ملکه دنیای رمزارز ها یاد میکنند و همچنین اتر از برترین آلت کوین هاست.

لایت کوین

لایت کوین توسط چارلی لی ایجاد شده و از قدیمی ترین آلت کوین هاست. این کوین با ایجاد تغییرات بر روی کد های بیت کوین در جهت انجام سریع تر تراکنش ها ایجاد شد.

دوج کوین

دوج کوین توسط دو مهدس نرم‌افزار در سال 2013 ایجاد شده است. اساس ایجاد دوج کوین یه جوک اینترنتی است. نماد دوج کوین Ɖ می‌باشد. دوج کوین توانست در چند ماه افزایش قیمتی خیره کننده داشته باشد و بتواند خود را در بین 10رمزارز برتر قراردهد. یکی از حامیان اصلی دوج کوین ایلان ماسک است. او معتقد است ارزش دوج کوین مساوی و یا حتی بیشتر از 1 دلار است.

این رمزارز ها در سال های آینده بدون شک بیش از پیش توسط عام مردم مورد استفاده قرارخواهند گرفت. رمزارز ها انقلابی بزرگ در دنیای دیجیتال و همچنین سیستم های تبادلات مالی و پولی هستند که کاربرد های فراوانی می‌توانند داشته باشند. این پول های دیجیتال بدون شک در آینده بسیار فراگیر خواهند شد و ارز های فیات (پول رایج کشور ها) را پشت سر خواهند گذاشت.

اگر در مورد رمزارز ها و نحوه کار با آن ها سوالی دارید، می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما برای ادمین های ما که به صورت 24 ساعته پاسخگو هستند پرسش خود را مطرح نمائید.

برای یادگیری بیشتر با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *